Toyota UZ: Wszystko, co chcesz wiedzieć. Specyfikacja i tuning.

Toyota UZ: Wszystko, co chcesz wiedzieć. Specyfikacja i tuning.

1UZFE był całkiem zaawansowanym silnikiem w momencie premiery, bardzo niewiele V8 w tamtym czasie posiadało rozrząd DOHC. Z 32 zaworami.
1UZFE jest prawdopodobnie pierwszym w historii tak niezawodnym V8 DOHC. 
Blok cylindrów 1UZFE jest aluminiowy, posiada kąt rozwarcia baków wynoszący 90°. Głowice cylindrów są również wykonane z aluminium. Jak wspomniałem wcześniej, jest to silnik z podwójnym wałkiem rozrządu z 32 zaworami (4 zawory na cylinder). 1UZFE nie ma hydraulicznej kasacji luzów zaworowych, więc wymaga okresowej regulacji. Jest to zaletą, ponieważ w mocno zmodyfikowanych egzemplarzach umożliwia to osiąganie wysokich prędkości obrotowych bez modyfikacji tego elementu.

Późniejsze wersje 1UZFE otrzymały system VVT-i Toyoty, który zwiększył moc i zmniejszył zużycie paliwa.
Rzućmy okiem na podstawowyą specyfikację poniżej:

Produkcja: 1989-2002
Materiał bloku cylindrów: aluminium
Materiał głowicy cylindra: aluminium
Układ rozrządu: DOHC, 4 zawory na cylinder, napędzany paskiem zębatym
Skok tłoka: 82,5 mm
Średnica cylindra: 87,5 mm
Stopień sprężania: 10: 1 – 10,5: 1 (VVT-i)
Pojemność: 3969 cm3
Odcięcie zapłonu: 6 200 – 6,500 rpm (VVT-i)
Masa: 165 kg
Podpory wału skręcane na 6 śrub

1UZ
1UZFE był poprawiany przez lata. Modyfikacje, takie jak VVT-i, oraz zwiększenie stopnia sprężania zwiększyły moc i poprawiły elastyczność.
256 koni mechanicznych przy 5,400 obr./min
352Nm momentu obrotowego przy 4400 obr./min
1995 Toyota dodała tłoki podwyższające stopień sprężania i lekkie korbowody
261 koni mechanicznych przy 5,400 obr./min
365 Nm momentu obrotowego przy 4400 obr./min
1997 Toyota dodała swój system VVT-i 
290 KM przy 5900 obr / min
406 Nm momentu obrotowego przy 4100 obr./min
Dla modelu GS400 Toyota dodała kilka poprawek podnosząc moc i moment obrotowy
300 koni mechanicznych przy 6000 obr./min
420 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr./min
System VVT-i dodał 40 koni mechanicznych i 55Nm momentu obrotowego. Przede wszystkim system VVT-i spowodował przeniesienie maksymalnego momentu obrotowego o 400 obr./min niżej, dzięki temu samochód stał się o wiele przyjemniejszy codziennym użytkowaniu.

Modele wyposażone w silnik 1UZ
1989–2000 Lexus LS 400/Toyota Celsior
1989–2002 Toyota Crown/Toyota Crown Majesta
1989–2004 Toyota HiAce HiMedic Ambulance (Japonia)
1991–2000 Lexus SC 400/Toyota Soarer
1992–2000 Lexus GS 400/Toyota Aristo
Toyota MR2 Le Mans Car

3UZ
Rozwinięciem silnika 1UZ-FE, jest 3UZ-FE, podobnie jak poprzednik posiada on aluminiowy blok, jego pojemność względem poprzednika została zwiększona do 4.3l poprzez zwiększenie średnicy tłoka.
Produkcja: 2000 – 2010
Materiał bloku cylindrów: aluminium
Materiał głowicy cylindra: aluminium
Układ rozrządu: DOHC, 4 zawory na cylinder, napędzany paskiem zębatym
Skok tłoka: 82,5 mm
Średnica cylindra: 91 mm
Stopień sprężania: 10,5: 1
Pojemność: 4292 cm3
Masa: 175 kg
Podpory wału skręcane na 6 śrub

Z biegiem lat do 3UZFE wprowadzono niewielkie ulepszenia. 
Ulepszenia te zwiększyły moc, moment obrotowy oraz poprawiły ekonomię.
282 KM przy 5600 obr./min
415Nm przy 3500 obr./min
Dodano drobne poprawki.
290 koni mechanicznych przy 5600 obr./min
415 Nm przy 3500 obr./minin
Ponownie drobne poprawki.
304 KM przy 5600 obr./min
440 Nm przy 3400 obr./min
Jak można się domyślić z tych liczb, nastąpił jedynie niewielki wzrost mocy. Większość tych zysków wynikała z ponownej kalibracji komputera, a osprzęt fizycznie pozostał niezmieniony.

Modele wyposażone w silnik 3UZ

Lexus LS 430
Lexus GS 430
Lexus SC 430/Toyota Soarer
Toyota Crown Majesta
Super GT:
Pojemność zwiększona d0 4.5L, płaski wał korbowy (flat plane), tytanowe korbowody, i układ rozrządu, moc ok 480KM
Toyota Supra GT500 Race Car
2006-2008 Lexus SC 430 GT500 Race Car

2UZFE to największy z braci z rodziny UZ Toyoty. 
Jest on oparty na architekturze 1UZFE, był używany w picup-ach i SUV-ach. Największą zmianą w przypadku 2UZFE jest zwiększenie pojemności do 4,7 l, poprzez powiększenie średnicy tłoka i wykorbienia wału, co znacznie zwiększyło moment obrotowy. W przeciwieństwie do 1UZFE, 2UZFE otrzymał żeliwny blok. Taki zabieg miał na celu zwiększyć niezawodność. Ponieważ 2UZFE został zaprojektowany do użytkowania pojazdach 4×4, masa nie była problemem.

Późniejsze wersje 2UZFE otrzymały system VVT-i Toyoty. Pomogło to zwiększyć moc, moment obrotowy i oszczędność paliwa.

Produkcja: 1998 – 2011
Materiał bloku: żeliwo
Materiał głowicy : aluminium
Układ rozrządu: DOHC, 4 zawory na cylinder, napędzany paskiem zębatym
Skok tłoka: 84 mm
Średnica cylindra: 94 mm
Stopień sprężania: 9,6: 1
Pojemność: 4664 cm3
Masa: 255.5 kg
Podpory wału skręcane na 2 śruby

Podobnie jak w modelu 1UZFE , model 2UZFE miał przez lata niewielkie modyfikacje, aby zwiększyć moc, moment obrotowy i oszczędność paliwa. Największą zmianą byłoby dodanie systemu VVT-i Toyoty.

230 koni mechanicznych przy 4 800 obr./min
410Nm przy 3600 obr./min
Dodano drobne poprawki

232 koni mechanicznych przy 4 800 obr./min
421Nm przy 3600 obr./min
Dodano system VVT-i Toyoty

271 koni mechanicznych przy 4 800 obr./min
427Nm przy 3400 obr./min
Ponownie dodano drobne poprawki

282 koni mechanicznych przy 4 800 obr./min
440Nm przy 3400 obr./min

Modele wyposażone w silnik 2UZ

2002–2004 Lexus GX 470
1998–2005 Lexus LX 470
1998–2005 Toyota Land Cruiser
2002–2004 Toyota 4Runner
1999–2004 Toyota Tundra
2000–2004 Toyota Sequoia

UZ: Potencjał tuningowy

Rynek części dla silnika UZ nie jest mocno rozwinięty, mimo to jest to wdzięczna baza do modyfikacji. 
Jak wszystkie silniki Toyoty, tak i UZ ma zablokowany sterownik, co utrudnia jego przeprogramowanie, często jest on zastępowany programowalnymi sterownikami typu Stand Alone


Wczesne wersje silnika 1UZ (1989-1994) posiadały najmocniejsze korbowody, są one w stanie wytrzymać około 600KM.


Różnice w podporach wału 
Od góry:
1UZ – 6 śrub 
2UZ – 2 śruby
3UZ – 6 śrub

Różnice w podporach wału 
Od lewej:
1UZ – 6 śrub 
2UZ – 2 śruby
3UZ – 6 śrub

Projekty wolnossące

Najmocniejszym wolnossącym silnikiem UZ w Polsce jest ten w Biała Strzała / M3 DTM 1UZ-FE legitymujący się mocą 405KM i momentem obrotowym wynoszącym 418Nm, silnik kręci się do 8000 obr/min, został zbudowany przez Tomson Motorsport. 
Układ korbowo-tłokowy został wzmocniony poprzez użycie kutych korbowodów, oraz kutych tłoków powiększających stopień sprężania, są one również lżejsze od seryjnych komponentów.
Głowica została mocno zmodyfikowana, powiększono zawory, kanały dolotowe i wydechowe zostały poddane portingowi (obróbka mająca na celu powiększenie oraz poprawienie kanałów, ma to na celu polepszenie przepływów głowicy), elementy takie jak sprężynki i talerzyki zaworowe zostały wymienione na lżejsze i mocniejsze odpowiedniki, wałki rozrządu wymienione na ostrzejsze (o wyższym wzniosie i dłuższym czasie otwarcia zaworu).
Układ dolotowy zbudowano w oparciu o ITB (system oddzielnych przepustnic na każdy cylinder), poprawia to reakcje na pedał gazu oraz równomierne napełnianie każdego z cylindrów.
Układ wydechowy wykorzystuje rurowy kolektor wydechowy zbudowany od zera.
https://www.youtube.com/watch?v=cjnRxo_DbOo

Kolejnym z najmocniejszych wolnossaków jest 3UZ zbudowany przez KMS Engine. 
Lista modyfikacji ogranicza się do modyfikacji głowicy (jak wyżej), po zastosowaniu ITB, zbudowaniu od zera układu wydechowego, układ korbowo-tłokowy pozostał bez zmian.
https://www.youtube.com/watch?v=f_wfYLbl9qA

Projekty doładowane

Do niedawna najmocniejszym doładowanym UZ w Polsce był 3UZ z kompresorem Eaton m112 z Forda Mustanga Cobra.
Jednostka została zbudowana przez SSGarage, legitymuje się mocą 660KM i momentem obrotowym 770Nm.
Moc została zwiększona poprzez zamontowanie kutych tłoków obniżających stopień sprężania i kompresora.

Obecnie najmocniejszym doładowanym UZ w Polsce jest również 3UZ zbudowany przez SSGarage, legitymuje się mocą 1003KM i momentem obrotowym 1095Nm.
W tym sezonie sinik został zbudowany od zera. W bloku osadzono tuleje z żeliwa sferoidalnego (o wiele mocniejsze niż seryjne), głowice poddane kompleksowej obróbce, układ paliwowy zbudowany na komponentach Radium, pod maską czysta pornografia.
2 turbosprężarki firmy Garrett i to nie byle jakie, najnowsza linia produktów, model G25-660, które zapewniają bardzo szybką reakcję, niewielkie rozmiary, oraz spore przepływy.
Ciekawską jest, że sprężarki są swoim lustrzanym odbiciem (prawa i lewa), ułatwia to zbudowanie symetrycznych kolektorów wydechowych oraz znacznie poprawia estetykę.
Jakby tego było mało układ wydechowy został zrobiony z tytanu.
Czy można dodać coś więcej? Perfekcja.

Najmocniejszym doładowanym UZ w Polsce na w pełni seryjnym słupku jest Lexus SC400 także zbudowany przez SSG. Moc 540KM 710Nm
https://www.youtube.com/watch?v=HzF3M644K0A

Najmocniejszym doładowanym w pełni seryjnym UZ na świecie jest również Lexus SC400 zbudowany przez RareFab z USA. Moc 880KM moment obrotowy 1050Nm
https://www.youtube.com/watch?v=yvOUniL_UWs
https://www.youtube.com/watch?v=KHcVnDGaFCc

Rekord najmocniejszego UZ do tej pory dzierży Supra zbudowana przez HKS w 2001 roku
W pełni zakuty UZ doładowany dwoma turbosprężarkami HKS GT3540R legitymujący się mocą 1478KM przy doładowaniu 1.93bar
https://www.youtube.com/watch?v=Dyhn0bSZbuo 
http://www.superstreetonline.com/…/sstp-0307-hks-drag-race…

Dodaj komentarz